Twitter
RSS

STREES PERLU UBAT KE?

Jiwa Kacau

Bolehlaa dikatakan 'Stress' atau tekanan melibatkan penggunaan semua sistem yang ada dalam badan yang melampaui keupayaan. Seseorang itu merasakan agak sukar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling (Ruang) dan memerlukan usaha yang lebih untuk mencapai keseimbangan dalam dirinya dan dengan alam sekitar.

Robbins, 1993, menjelaskan stress sebagai:
“Suatu keadaan yang dinamik yang menyebabkan individu berdepan dengan peluang, kekangan atau desakan terhadap apa yang dihasratkan. Pada masa yang sama wujud ketidakpastian akan hasilnya dan hasil tersebut adalah penting kepada individu tersebut”.

Lebih senang untuk difahami 'stress' merupakan:
•Ketidakupayaan memenuhi tuntutan persekitaran.
•Gangguan fungsi kehidupan
•Perubahan dinamik yang menyebabkan individu berdepan dengan masalah, kekangan dan desakan hidup
•Peristiwa atau keadaan persekitaran yang mendatangkan akibat yang negatif
•Tekanan yang mengakibatkan kebimbingan, keletihan dan ketegangan kepada individu
•Tindak balas luaran yang mengganggu mental dan fizikal atau tindak balas kimia dalam tubuh.


Semua orang tidak akan terlepas dengan masalah stress. Tak tahula sama ada orang yang tidak waras.gila, biol dan seangkatannya merasai apa tu stress. Yang pastinya jika seseorang itu tidak dapat mengawal stress dalam dirinya… akibatnya akan menjurus kepada geng-geng yang tidak waras, gila dan sewel.

Banyak faktor yang menyumbang kepada stress. Masalah-masalah jiwang karat putus cinta tu faktor yang tak best sangat. Tapi ada jugak yang sampai nak bunuh-bunuh diri. Antara yang paling glamour ialah faktor organisasi. Stress jika beban kerja yang banyak dan semua kerja perlu disiapkan jam tu gak. Rasa bosan di tempat kerja (Yahoo Messenger kena block kot) tidak sabar dan mudah melenting terhadap rakan kerja. Bosan dengan rakan sekerja yang kaki kipas. Rasa tertekan dengan sikap ketua atau majikan.


Bnayak cara-cara yang baik boleh dibuat bagi mengelakkan atau mengurangkan stress. Nak control emosi ker, muhasabah diri ker, jaga kesihatan ker ( Bayar bil air jangan sampai tertunggak) jaga emosi ker dan lain-lain lagi. Tapi bagi aku… lebih best kalau dapat bersukan, nak merempit ker (rempit kat litarla) dapat main golf 19 lubang ker.. eh silap 18 lubang ker..Karaoke ker..layan muzik ker..dan yang paling best skali kalau boleh layan game POKER. BEH BEH BEH (smlm kalah 3 juta tu) siot jer….
Apapun jangan lepaskan stress pada anak-anak dan ister-isteri. Sian diorg tu. Kalau laa diaorg tu sama besar ngan ko dan boleh melawan tak pa laaa. Boleh laa tengok sapa yg kena.Ingat-ingatla pada tuhan. Dapatkan ketenangan diri daripadaNya. Amin..
Jom Poker………


main game jer...

Comments (0)

Post a Comment

Hit counters
Hit counters

Yeeeaza! Followers