Twitter
RSS

Super Taikyu Endurance Series ( Petronas Syntium Team)

Super Taikyu Endurance Series atau lebih dikenali dengan STES09 telah diperkenalkan pada tahun 1999. Sukan bermotor (STES09) ini menggantikan sukan bermotor All Japan Touring Car Championship (JTCC) atau Inter-TEC Series yang popular pada tahun 1994 dan 1998.


Glamournya sukan bermotor ini terbukti setelah mendapat sambutan yang tidak kurang hebatnya. Baru beberapa tahun sukan ini diperkenalkan, peningkatan dari penyertaan pasukan dan bilangan kereta cukup baik. Sehingga kini terdapat 35 buah kereta yang beraksi dalam setiap pusingan dan kategori. Secara ringkasnya STES mempunyai 4 katogeri, bagi setiap katogeri mempunyai lapan pusingan. Jarak antara setiap pusingan juga berbeza, ada yang 200km hingga 500km. Kalau dilihat ianya lebih kurang sama dengan mana-mana perlumbaan sukan bermotor yang lain. Antara kereta-kereta yang akan mengambil bahagian dalam STES09 mengikut kategori seperti BMW M3, BMW Z4M Coupe, Honda NSX, Integra DC5 dan S2000, Mitsubishi EVO, Subaru WRX, Mazda RX7 dan RX8, Nissan 350ZX, Toyota Lexus GS450H, dan juga Porsche GT3 models serta beberapa model lain.

Tidak ketinggalan dalam perlumbaan STES09, Pasukan Petronas Syntium merupakan pasukan yang ditaja oleh Petronas. Pasukan Petronas Syntium menggunakan BMW Z4M Coupe yang dikendalikan oleh 3 pemandu antaranya Fariqe Hairuman (Orang Malaysia tu) Masataka Yanagida dan Nobuteru Taniguchi memandu kereta No. 1 BMW Z4M Coupe. Manakala Johan Adzmi (Orang Malaysia jugak) Tatsuya Kataoka dan Hiroki Yoshida memandu kereta No. 28 BMW Z4M coupe. Ianya merupakan cabaran baru bagi pasukan Petronas Syntium setelah memenangi dan merangkul nama Asian Touring Car Championship (ATCC 2007).




Antara pasukan yang mengambil bahagian mengikut kategori…. Kategori 1 terdapat 6 pasukan yang mengambil bahagian antaranya Tetsuya, Petronas Syntium, Run up sports, Faust Rasing dan lain-lain pasukan. Manakala kategori 2 jumlah penyertaan 10 pasukan antaranya Endless sports, Test and Services Racing Sport, B.I sequential dan seterusnya. Kategori 3 ada 9 pasukan antaranya Okebe Jidosha Motor Sports, Takamori.com, 5zigen, Tracy sports dan bagai-bagai lagi. Kategori 4 pula ada 12 pasukan antaranya Bold Motor Sports, Team Spoon, Star Sports, Feline Racing dan sebagainya.

Comments (0)

Post a Comment

Hit counters
Hit counters

Yeeeaza! Followers